image2

ניהול מאבקים מסחריים


המפתח הוא חתירה להכרעה - התחרות העיסקית, והמאבקים הפוליטיים והציבוריים לא היו נקראים בשמות אלו אלמלא ניתן היה לנצח בהם. בתחרות, מי שמנסה לשמור על מקומו בדרך כלל מפסיד. כדי להתקדם, צריך לרצות ניצחון, ולהטמיע זאת בדפוסי החשיבה הארגוניים והאישיים. העוסקים במערכות בחירות, בהן חייבים לחתור להכרעה תוך פרק זמן קצר, לומדים שבכל רגע נתון עלייך לחשוב על דרכים חדשות להדגיש את יתרונותייך היחסיים, לחדד את ההבדלים בינך ובין היריב, ולחשוף אותם לעין הציבור.  

 

רק המעז מנצח -  כדי לנצח צריך לחשוב מחוץ לקופסה. אף אחד עוד לא ניצח בשום תחרות כשהוא מסתגר בתוך קופסה. לפעמים כל מה שצריך הוא לשנות דפוסי חשיבה. להעז יותר, להיות מקורי יותר,למשוך תשומת לב. ההכרעה לא חייבת לבוא ב"נוק אאוט", אבל "נוק אאוט" בסיבוב הראשון או השני חוסך ממך סיבובים רבים של כאב ומאמץ מיותר. כפי שקרב איגרוף מושך קהל סקרנים, כך מאבק ציבורי או מסחרי, הבנוי באופן הנכון ומלווה באנשי מקצוע מנוסים, מושך את התקשורת. כאשר עושים בתקשורת שימוש נכון, נוקטים צעדים מהסוג שהתקשורת אוהבת לסקר, מחברים אותם לקונטקסט שמעניין את קהל היעד, מגדירים את המסרים הנכונים וחוזרים עליהם שוב ושוב – ניתן לייצר הכרעה ברורה.

יש מלחמות שמרוויחים מהן -ההחלטה לצאת למאבק תקשורתי צריכה לעשות בשיקול דעת, אבל תוך כדי מודעות ליתרונות הלא צפויים של מאבק כזה, המנוהל בצורה נכונה. ניהול המאבק לעיני התקשורת, כאשר הוא מתבצע באופן מקצועי, גורר פירסום בתקשורת הכולל את תיאור הצדדים הנאבקים, מטרותיהם, טענותיהם ומהותם העיסקית/ ציבורית. עסקים שמנהלים מאבקים מגלים כי לקוחות חדשים הגיעו אליהם לאחר שנחשפו בתקשורת לידיעות בנושא המאבק בהן הוזכר העסק, וארגונים ציבוריים מגלים כי לאחר פירסום תקשורתי של מאבקם הם זוכים לתמיכה, הצטרפות ותרומות מצד קהלים שלא הכירו את הארגון לפני כן.

מקיאוולי היה סתם פושטק - חתירה להכרעה דורשת לעיתים פתרונות לא מקובלים. לעיתים הם לא נחשבים ל"נחמדים". אבל סטייה חדה מדי מדרך המלך עלולה להסתיים בתהום. תככנות, אגרסיביות שיווקית, פעולה כנגד יריבים כדי לייצר יתרון, גימיקים, ספינים תקשורתיים, ועוד דרכים נוספות אשר עלולות "להפריע למנוחת השכנים" הם כלים לגיטימיים ברגע שחותרים להכרעה. אבל מקיאווליזם הרואה בשיטות כאלו מטרה ולא אמצעי, מזיק למטרת הניצחון מאחר והוא יוצר רתיעה והתלכדות נגדית.

 

כדי להגיע להכרעה, נדרש מאיתנו לעיתים דווקא לעצור, לחכות, לחייך לכולם בחביבות ולשתוק בציפייה לבאות. ואז, ברגע הנכון, להסתער שוב.

 

UPdate (אפדייט) תקשורת שיווקית, בראשות תום וגנר, מתמחה בניהול מאבקים מסחריים וציבוריים וערוכה לנהל גם את המאבק שלך.