image2
"המתחזים" - הדיון על שיווק גרילה בפורומים עולה לכותרות

לא מעט בזכותי או בגללי, הנושא של שיווק גרילה וקידום אתרים דרך תוכן גולשים עלה לכותרות לאחרונה, וכמובן, קיבל מימד צהוב.

שימו לב לכתבה הראשונה בכלכליסט, אליה התראיינתי בנושא:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3515380,00.html

אתמול התעמתתי בנושא עם ד"ר לשיווק מהמרכז הבינתחומי בתוכנית הבוקר של אפרת רייטן, והסתבר לי, להפתעתי, שגם באקדמיה הכי חדשנית  עדיין לא מבינים על מה מדובר. "עמיתי המלומד" בכלל לא הבין את ההבדל בין שיווק באמצעות תוכן גולשים ברשתות חברתיות ופורומים לבין דואר זבל וספאם. למרות הצעקות של הטוקבקיסטים על "התחזות", והטעיה, קל להבחין באירוניה - כל הטוקבקים שזועקים על אובדן האמינות באינטרנט אינם חתומים בשמו האמיתי של המטקבק, וזהו בעצם, מבחינתי, לב העניין. האינטרנט הוא מימד אנונימי, ודמוקרטי, ובעלי עסקים רבים עושים בו שימוש כדי לקדם את עסקיהם, בדרך כלל, כאשר הם מתחזים  ל"לקוחות מרוצים". זה לא פלילי. אנחנו רק מציעים להם שירות זול, מקצועי ויעיל, שעושה את הפעולה הזאת עבורם, ומשיג תוצאות הרבה יותר טובות, פשוט כי אנחנו יודעים איך עושים את זה נכון. אינני רואה שום הבדל בין פירסום הודעה לעיתונות עבור הלקוח בחדשות קול ישראל, לבין פירסום תוכן זהה או מקביל בפורום בנענע או קפה דה מרקר, ובשני המיקרים הקורא איננו מודע לעובדה שמאחורי הפעולה עומד איש יחסי ציבור. ההבדל העיקרי, מבחינתי, הוא בכך שהחשיפה בפורום בקפה דה מרקר היא קטנה הרבה יותר, ולכן הלקוח ישלם עליה מעט מאוד, לעומת החשיפה בקול ישראל.